Alles wat je moet weten over hartcoherentie (en hoe je direct aan de slag kunt)

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
(Leestijd 6 minuten)

Bij hartcoherentie gebruik je je focus, ademhaling en gevoel om je hartritme te beïnvloeden, waardoor je direct stress vermindert en meer open kunt staan voor de mensen om je heen. Je creëert innerlijke rust en kalmte om betere keuzes te maken, uitdagingen aan te gaan en problemen op te lossen. Ademen doen we toch. Als je dat bewust doet, dan biedt dat veel voordelen. Specialist Frits Vissers vertelt ons meer over hartcoherentie, een praktische en wetenschappelijk beproefde methode.

Door Frits Vissers

Frits Vissers

Iedereen kent en ervaart wel eens onbehagen, het gevoel van opgejaagdheid en te veel te moeten. Als je je minder goed voelt is helder en creatief denken een behoorlijke uitdaging. Vaak ben je dan ook eerder vooringenomen en sneller geneigd te oordelen waardoor zaken als samenwerking en communicatie lastiger en stroever verlopen. Als je je bewust bent van de invloed van verschillende situaties, omstandigheden of personen op jouw gedachten en gevoelens, dan kun je kiezen hoe je ermee om wilt gaan, hoe je wilt handelen, wat je wilt doen. Dit doe je dan vanuit persoonlijk leiderschap waarbij je rekening houdt met jezelf en met de ander.

Hartcoherentie is bij uitstek het middel om bewustere keuzes te maken en dus bewuster te leven, te handelen, te doen. Hartcoherentie zorgt voor samenhang, afstemming en verbinding.

Verschil met andere technieken

Hartcoherentie kan je op ieder moment toepassen en in de staat van coherentie heb je juist meer greep op de wereld om je heen!

De hartcoherentiemethode voegt een aantal oude wijsheden en traditionele technieken samen met nieuwe wetenschappelijke inzichten en ontwikkelingen. Hoewel allerlei andere technieken ook goede manieren zijn om tot rust te komen, is het bij deze technieken meestal wenselijk om jezelf af te sluiten van de wereld om je heen. Bij de hartcoherentiemethode is juist het tegenovergestelde het geval: hartcoherentie kan je op ieder moment toepassen en in de staat van coherentie heb je juist meer greep op de wereld om je heen! Door te oefenen met het versterken van de hartcoherentie kan jij jezelf ter plekke, ook in een stressvolle situatie, in een rustige staat brengen. 

Hartritme

De 6 vormen van hartcoherentie

Er zijn meerdere wetenschappelijke onderzoeken gedaan naar het effect van de coherentievaardigheden. Hartcoherentie is te onderscheiden in zes vormen van coherentie (samenhang). Deze zes vormen van hartcoherentie kunnen we wel onderscheiden echter niet scheiden van elkaar en ze zijn onderling met elkaar ook samenhangend (coherent). 

  1. Fysiologische coherentie
    Dit is de samenhang tussen de sympathicus (het gaspedaal) en de parasympathicus (het rempedaal) van het autonome zenuwstelsel. Door deze samenhang is er meer synchroniciteit tussen alle levensfuncties die van levensbelang zijn. Hierdoor is er minder energieverlies, ben je veerkrachtiger, gezonder en vitaler en kun je dus beter functioneren en presteren.
  2. Psychofysiologische coherentie
    Dit is de samenhang tussen het hart en de hersenen. Hierdoor kunnen we helderder en creatiever denken en beter relativeren, heb je een groter probleemoplossend vermogen, ben je innovatiever en voer je beter emotiemanagement.
  3. Spirituele coherentie
    Dit is de samenhang tussen de inspiratie die je ervaart en jouw doen, jouw handelen. Dus te durven handelen naar wat er aan inspiratie binnenkomt. Hierdoor zul je een zinniger en zinvoller leven leiden, meer levens- en werkvreugde ervaren en dus gelukkiger zijn. Meer welzijn ervaren.
  4. Persoonlijke coherentie
    Hierbij zijn de voorgaande drie vormen van toepassing met als gevolg persoonlijk en afgestemd leiderschap.
  5. Sociale coherentie
    Deze zorgt voor verbinding tussen de verschillende deelnemers van een groep of team. Hierdoor zal er een effectievere communicatie en meer samenhang zijn tussen de groeps- of teamleden. Dat zorgt voor een betere motivatie, een toenemende productiviteit en afnemende afwezigheid door uitval.
  6. Maatschappelijke coherentie
    Deze zorgt voor afstemming tussen verschillende groepen waardoor er een meer harmonische en vredige samenleving is. Minder conflicten, ongelukken en ongevallen zullen het gevolg zijn waardoor ook ziekte- en zorgkosten zullen verminderen.

De praktijk van hartcoherentie

Hartcoherentie is meetbaar met een sensor aan je oor die je hartritmevariatie zichtbaar maakt op een scherm. Het mooie is dat je hierdoor direct het effect van de technieken ziet en ook voelt. Niets zweverigs dus, maar meetbaar en heel concreet. Hartcoherentie zorgt voor meer veerkracht. Veerkracht wil zeggen dat je in staat bent om je goed voor te bereiden op, goed om te gaan met en goed te herstellen van uitdagende of lastige situaties. Veerkracht kent vier domeinen en het gaat om de samenhang, zoals hiervoor omschreven, binnen ieder afzonderlijk domein en de samenhang tussen de vier domeinen.

Domeinen van veerkracht

Ik blijf nu dichter bij mezelf

Zelf ben ik door hartcoherentie veel meer rust, ontspanning, balans en harmonie gaan ervaren waardoor ik heel anders in het leven sta.

Zelf ben ik door hartcoherentie veel meer rust, ontspanning, balans en harmonie gaan ervaren waardoor ik heel anders in het leven sta. Veel bewustere keuzes maak in wat ik wil en doe, dichter bij mezelf blijf en een plezieriger en gelukkiger leven leidt. Hetzelfde krijg ik te horen van mensen die met hartcoherentie aan de slag zijn gegaan en het geïntegreerd hebben in hun leven. Het gaat dan om veranderingen in zowel privé- als werkomstandigheden, relaties, sport, muziek, kunst enzovoorts. Kortom, veel bewuster leven, meer genieten en meer vreugde beleven.

Persoonlijk leiderschap met hartcoherentie

Hartcoherentie is een basis voor persoonlijk leiderschap. Dit heeft niks te maken met de baas zijn of de baas spelen en heeft alles te maken met een natuurlijk zijn. Je kunt anderen pas leiden als je in staat bent jezelf te leiden. 

Persoonlijk leiderschap vanuit bewustzijn met hartcoherentie leidt tot 4 x Z.

  • Zelfsturing (jouw keuze om de koers te bepalen die jij wilt gaan met jouw talenten, competenties, intenties en waarden)
  • Zelfregulatie (jezelf in stand houden als bio-organisme vanuit bewustzijn en met de juiste voeding (fysiek, mentaal, emotioneel en spiritueel))
  • Zelfbeheer (zorg voor jezelf en verantwoordelijkheid nemen voor jezelf)
  • Zelfmanagement (jouw keuze om te bepalen welke richting jij wilt gaan)

4 x Z leidt tot: 

  • eigen wijsheid
  • eigen kracht
  • eigen verantwoordelijkheid
  • eigen regie
  • eigen organisatie

Het is een keuze voor natuurlijk en persoonlijk leiderschap. 

Zelf aan de slag met hartcoherentie

  • Hartfocus: stop met denken, piekeren, malen door je aandacht te verplaatsen naar het midden van je borst, het gebied rond je hart.
  • Hartademhaling: ga wat langzamer, wat langer en wat dieper ademen dan normaal met het accent op buikademhaling.
  • Hartgevoel: adem het gevoel van rust en kalmte, waardering of dankbaarheid of een ander prettig, goed gevoel mee in en uit.

Effect voor je persoonlijk leiderschap

Gun jezelf hartcoherentie en begin vandaag nog.

Gun jezelf hartcoherentie en begin vandaag nog. Met deze eenvoudige oefeningen kun je innerlijke rust en kalmte creëren om betere keuzes te maken, uitdagingen aan te gaan en problemen op te lossen, jezelf de juiste attitude aan te meten in de betreffende situatie en je voorbereiden op bijvoorbeeld gesprekken, presentaties en vergaderingen. Door middel van de hartcoherentietraining leer je het directe effect van de hartfocus, de hartademhaling en het hartgevoel op de hartritmevariabiliteit. Het effect kun je zowel zien als voelen.
Hartcoherentie als het middel voor samenhang, de juiste afstemming van jezelf en de afstemming met anderen. Oprecht authentiek, puur persoonlijk leiderschap zodat jij je levenskoers zelf bepaalt.
Persoonlijk leiderschap is een keuze. Kies je er voor het roer van jouw levenskoers zelf in handen te nemen en te blijven houden of laat je jouw levenskoers bepalen door…………….?

Wat je verder kunt doen

Ken je collega’s voor wie dit artikel heel bruikbaar zou kunnen zijn? Stuur hen dan een link van dit artikel door.

Lees ook:

Hoe visualiseren je ontspannen en zeker maakt – 3 voorbeelden
Hoe je stress signalen in je lichaam positief gebruikt
Hoe je triggers omvormt en voorkomt dat je impulsief reageert

Foto: Diego Madrigal from Pexels

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.