Hoe je het beste draagvlak kunt creëren (en hoe niet..)

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Leestijd 3 minuten

Draagvlak creëren. Is dat niet de bedoeling van verbindend leiden? Natuurlijk! Zou je kunnen denken. Je betrekt mensen erbij en door dat te doen voelen ze zich betrokken. Zo krijg je draagvlak.

Addertje

Toch zit er hier een addertje onder het gras. Dat is de vraag met welke intentie je probeert dit draagvlak te creëren. 

  • Wil je medewerkers voor je standpunt winnen? 
  • Wil je dat anderen zich zo betrokken voelen, dat ze gaan doen wat jij als oplossing hebt bedacht? 
  • Heb je zelf al alles uitgezocht en hoeven anderen alleen nog maar overtuigd te worden van de genialiteit van je oplossing?

Het is gewoon top-down

Als je zo kijkt naar draagvlak creëren, dan ben je in het geheel niet verbindend aan het leiden. Het is gewoon top-down. Je doet het alleen op een subtiele manier.

Valkuilen

Het is een valkuil die altijd op de loer ligt. 

  • De formatie van je team is te groot in relatie met de inkomsten die binnen komen. Je legt het team een concreet besluit voor om het probleem te tackelen.
  • Je voorziet dat jullie huidige manier van werken niet toekomstbestendig is. Je wilt een visie ontwikkelen voor de toekomst. Je hebt een extern bureau aangetrokken om te helpen. Nu moet iedereen wel nog even ermee instemmen om medewerking te geven aan de activiteiten die dat bureau gaat organiseren.
  • Het werkrooster van de medewerkers voldoet niet aan de wettelijke eisen. Daardoor is er sprake van een ongezonde werksituatie. Je hebt een roostersysteem bij een andere organisatie gezien. Je wilt dat gaan invoeren.

Het patroon

Je ziet dan vaak het volgende patroon: 

Draagvlak creëren

  1. Je ziet een probleem 
  2. Je hebt een oplossing
  3. Je gaat draagvlak creëren voor die oplossing.

Dit patroon brengt je al heel snel in de top-downmodus. Het gevolg is dat je niets doet aan het leervermogen van de mensen om je heen. Je laat ook na om hun inbreng te gebruiken om zo tot een meerwaarde te komen. Je gebruikt hen als instrumenten om uit te voeren wat jij goed dunkt.

Draagvlak creëren is geen thema

‘Da’s logisch’, zou Johan Cruyff zeggen…

Het alternatief ligt voor de hand: kom niet met de oplossing maar verken met elkaar het probleem of de uitdaging die er ligt. Ga vandaar uit samen op weg. Bespreek de verschillende inzichten. Onderzoek het belang ervan en verbind de verschillende belangen. Zo kom je tot oplossingen die je op voorhand niet kunt weten. Draagvlak creëren is dan helemaal geen thema meer.

Een alternatief

Het andere patroon ziet er zo uit:

  1. Je ziet een probleem
  2. Je bespreekt het probleem 
  3. Via verbindend leiden kom je tot vervolgacties (en draagvlak is geen thema meer)

Wat jezelf kunt doen

Kijk eens naar de thema’s die op dit moment bij jezelf centraal staan. Ben je mensen aan het winnen voor je oplossingen? Of kies je voor de andere weg en benoem je zorgen en uitdagingen om van daaruit te bezien wat nodig is? Het is daar waar je de keuze maakt tussen top-down – of verbindend leiderschap.

Geen tips missen

Geen tips missen? Al meer dan 1.000 mensen hebben zich aangemeld voor mijn inspiratiebrief.  Als je je ook aanmeldt, ontvang je (vrijwel) elke donderdagmorgen een praktische tip in een korte e-mail.

Ja, ik meld me ook aan voor de tips!

Wat je verder kunt doen

Ken je collega’s voor wie dit artikel heel bruikbaar zou kunnen zijn? Stuur hen dan een link van dit artikel door.

Lees ook

Wat je moet weten over de twee leiderschapsstijlen
Gedragsverandering in organisaties – hoe je deze 3 illusies vermijdt
Hoe je met snelle oplossingen verbinding verliest

Foto: Pixabay – Pexels
Illustratie: Betty Wilms

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.