Wat er gebeurt als je vergeet leiding te geven aan jezelf

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Leestijd 7 minuten

Leiding geven. Er is één medewerker die bij heel veel leiders en managers te weinig te aandacht krijgt.

Misschien is dat ook bij jou aan de hand.

Die medewerker ben jezelf.

Ik zie het zo vaak gebeuren. En eerlijk gezegd, ik heb het ook bij mezelf gezien. Je hebt hoge ambities met je organisatie, met je team. Je wilt een beweging maken die past bij de alsmaar toenemende complexiteit. Je ziet prachtige kansen. Tegelijkertijd ben je attent op risico’s. Je moet rekening houden met een diversiteit aan belangen. Niemand heeft het complete overzicht. Daarbinnen geef je ruimte binnen passende grenzen. Grenzen die dynamisch zijn, want elke dag is weer anders. Je bent en voelt je verantwoordelijk. Er speelt zóveel.

Als je vergeet leiding te geven aan jezelf

Te midden van zo’n prachtige uitdaging, kun je jezelf zomaar uit het oog verliezen.

Dit is wat ik dan vaak zie gebeuren

  • Je brengt anderen niet in positie
  • Je reageert impulsief
  • Je laat je agenda door anderen bepalen

Je wordt geleefd

‘Modern leiderschap heeft iets weg van topsport. Je moet fit zijn en blijven. Fysiek en mentaal.’ (Pieter Klinkers, CEO Maxion Wheels, meer dan 10.000 medewerkers).

De gevolgen hiervan kunnen enorm zijn. Je rent van hot naar haar. Je bent altijd druk.

Je agenda leeft jou.

Je hebt het ene brandje nog niet geblust of het andere dient zich alweer aan. Je werkt je te barsten om alle ballen in de lucht te houden. In tegenstelling met je voornemen neemt het aantal ballen alleen maar toe. Je begrijpt wel dat dit met strategisch leiderschap niet zoveel te maken heeft. Je stimuleert eigenaarschap in je organisatie, maar inmiddels ben jezelf het slechtste voorbeeld. Je hebt helemaal geen eigen regie. Je wordt geleefd.

Het is de ellende die je je als leider zelf aandoet.

Leiding geven aan jezelf: 9 praktische tips

Dit is wat je kunt doen.

Als je anderen niet in positie brengt

Zodra je anderen niet in positie brengt, hoopt alles zich bij jezelf op. Zolang jij de oplossing bent voor alles, kun je moeilijk verwachten dat er meer eigenaarschap en onderlinge samenwerking ontstaat. Keer het om en creëer eigenaarschap bij je medewerkers.

Drie praktische tips:

 

  1.  Ga niet overnemen, als medewerkers met vragen bij je komen.
    Als je overneemt maak je een beweging die precies tegenovergesteld is aan de beweging die je in je organisatie wilt maken. In plaats van meer eigenaarschap bij je medewerkers, creëer je meer eigenaarschap bij jezelf. Ga naast de medewerkers staan, verken hun vragen en help hen op weg om zelf op zoek te gaan naar oplossingen.
  2. Kom niet zelf met oplossingen als je een probleem of een kans ziet. Natuurlijk is het prachtig dat je overal verbeteringen en vernieuwingen ziet. Dat is helemaal prima. Het gaat verkeerd, als je zelf steeds met de oplossingen komt. Al gauw gaat het dan over de door jou voorgestelde oplossing in plaats van over de kans of het probleem. Je medewerkers komen in de reactie-positie terecht. Dat is precies het tegenovergestelde van wat je wilt bereiken. Benoem de kansen en problemen die je ziet, zonder er een oplossing bij te geven. Verken samen de kansen en problemen en stimuleer het gesprek om van daaruit tot vervolgstappen te komen.
  3. Stop met overtuigen, zodra medewerkers kritische vragen stellen.
    De kans dat je met overtuigen hen echt voor je wint, is uitermate klein. Bij kritische vragen is er maar één actie waarmee je verbinding tot stand brengt. Dat is doorvragen. Verken de vragen, kijk wat erachter zit en neem dat serieus. Eerst luisteren, dan oordelen, is het motto.

Als je impulsief reageert

Zodra je impulsief reageert, raak je uit verbinding. Of je nu verongelijkt reageert, boos of fel wordt, je eist eigenlijk alle ruimte op voor jezelf.

Drie praktische tips:

 

  1. Weet wat je triggert en bereid je erop voor.
    Zorgt tijdsdruk er bijvoorbeeld bij jou voor dat je gaat trekken en duwen? Benoem de druk die je voelt bij het begin of tijdens het gesprek. Merk eenvoudig op dat je het gevoel hebt dat er tijdsdruk ontstaat, vertel waar je graag over wilt praten, nodig anderen uit om ook hun eventuele punten in te brengen. Kijk vervolgens samen naar een oplossing. Ik heb zó vaak meegemaakt, dat dan tijdsdruk als sneeuw voor de zon verdwijnt. En dat geldt uiteraard ook als het iets anders is dat je triggert.
  2. Kijk naar de drijfveren van de mensen om je heen.
    Als jezelf graag op zoek gaat naar vernieuwingen, dan kan dat al gauw leiden tot spanning met iemand die op de eerste plaats uitgaat van borging en beheersing. Ieder heeft zo z’n eigen mix aan drijfveren. Maak van het probleem een kans. Irriteer je dus niet aan zijn behoefte aan houvast, maar waardéér die. Zo maak je verbinding. Je boort krachten aan die bij jou mogelijk ondersneeuwen. En je zult zien: bijna als vanzelf ontstaat daarna meer ruimte voor de vernieuwende ideeën van jezelf.
  3. Visualiseer lastige gesprekken als voorbereiding.
    Misschien ken je het beeld wel van hoogspringers. Met de ogen dicht maken ze de sprong al in gedachten. Dat idee kan enorm helpen bij de voorbereiding van lastige gesprekken. Vaak weet je al hoe het gaat. Door je voor te stellen hoe je gaat reageren, help je jezelf enorm op weg. Doe net als de hoogspringers en visualiseer hoe het je lukt.

Als je je agenda laat bepalen door anderen

Je agenda bepaalt voor een belangrijk deel wat je elke dag te doen staat. Als je controle hebt over je agenda, heb je controle over je dag. Maar hoe creëer je ruimte te midden van die veelheid aan claims?

Drie praktische tips.

 

  1. Maak ruimte voor wat jij belangrijk vindt.
    Wil je een aantal keren per week sporten? Samen thuis eten? In de ochtend ruimte voor voorbereidingen? Een moment van reflectie elke week? Bedenk dat jij daar zélf over gaat. Als jíj de ruimte niet maakt, zal die er niet komen. Geef het prioriteit. Leidinggeven begint met leiding geven aan jezelf.
  2. Stop met je af te vragen of er nog plaats is in je agenda, zodra iemand een agendavoorstel aan je doet.
    Of er nog plaats is in je agenda, is nauwelijks relevant. De vraag is of je deze afspraak moet maken. Is de afspraak wel nodig? Kan het misschien telefonisch? Doorbreek de routine dat je agenda helemaal gevuld moet zijn met afspraken.
  3. Breng ook bij het maken van afspraken anderen in positie.
    Vraag je bij een verzoek om een afspraak af, wie je in positie zou kunnen brengen. Wie kan er in plaats van jou deelnemen. Juist door niet alles zelf te doen stimuleer je de kracht van de mensen om je heen.

Aan de slag

Dat zijn de negen praktische tips.

Je gebruikt deze het meest effectief door één tip eruit te kiezen en die heel gericht als een nieuwe routine eigen te maken. Neem daartoe dié tip, waarvan je de grootste opbrengst verwacht. Maak die tip een onderdeel van je dagelijks ritme. Zie het als een mini-project voor jezelf voor de komende tien weken. Als je dat volhoudt, maak je dat nieuwe gedrag iets van jezelf en geef je weer meer succesvol leiding aan de medewerker die de laatste tijd te weinig aandacht van je kreeg…

Geen tips missen

Geen tips missen? Al meer dan 1.000 mensen hebben zich aangemeld voor mijn inspiratiebrief.  Als je je ook aanmeldt, ontvang je (vrijwel) elke donderdagmorgen een praktische tip in een verbluffend korte e-mail.

Ja, ik meld me ook aan voor de tips!

Wat je verder kunt doen

Ken je collega’s voor wie dit artikel heel bruikbaar zou kunnen zijn? Stuur hen dan een link van dit artikel door.

Lees ook

Zo voorkom je dat je in de verkeerde richting gaat delegeren
Hoe je deze presentie valkuilen kunt vermijden
Herken je deze drie misstappen bij verbindend leiden?

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.