Wat zie je: mensen of producten?

Kracht van mensen, copyright Marcel Ohlenforst

Ten minste 35 gemeenten veilen de thuiszorg via een internetveiling. Zij zetten de zorg te koop op een soort marktplaats, waar zorgorganisaties op kunnen bieden. De gemeenten willen zo de kosten drukken. Ik zie het als een voorbeeld van hoe je zelf als leidinggevende in je werk kunt staan. Zie je mensen of producten? Maar, laat ik beginnen met de vraag: Is er iets mis met die internetveiling?

Wat zie je?

Naar mijn idee hangt dat af van wat je als opbrengst ziet. Zie je huishoudelijke hulp als een product met als uitkomst dat het huis schoon is en daarmee basta, dan kun je een dergelijke aanpak goed volgen. Het enige dat dan telt is, dat het huis schoon is tegen zo laag mogelijk kosten. Zie je andere waarden: dat er communicatie over en weer is tussen hulp en bewoner, dat die interactie van waarde kan zijn voor de klant, maar ook dat dat een bijdrage kan leveren aan vroegsignalering en preventie, dan is er wel iets anders aan de hand. Dan sla je als gemeente volstrekt de verkeerde weg in. Communicatie over en weer valt nu eenmaal niet te veilen.

Wat doe ik?

Eigenlijk is de keuze: kies je strak voor het product of kies je er voor om ruimte te bieden voor de interactie tussen mensen. Het is een keuze, waar we zelf in ons dagelijks leven heel vaak voor staan. Neem nu de manier waarop ik als bestuurder in een vergadering zit. Wat doe ik wanneer medewerkers documenten inbrengen? Gaat mijn aandacht geheel en al uit naar de inhoud? Wil ik dat punten en komma’s precies zo zijn, zoals ik die wil hebben? Ben ik het, die steeds de puntjes op de i zet? Of ben ik gericht op de mensen die die voorstellen inbrengen en vraag ik me af hoe ik hen beter in positie kan brengen?

Kracht van medewerkers

Het antwoord is voor mij helder. De medewerkers om me heen zijn super belangrijk. Het versterken van hun kracht zie ik als één van mijn belangrijkste opdrachten. Natuurlijk doen documenten ertoe. Maar ze zijn op de eerste plaats een aanleiding om te kijken hoe ik de kracht van de mensen achter die documenten kan versterken. Het is mijn ervaring, dat dan de inhoud bijna vanzelf komt…

Mensen of producten

Lange termijn

Als gemeente kun je stellen, dat dat poetsen van huizen gewoon een kwestie van schoonmaken is. Zo kun je als leidinggevende redeneren, dat elk document precies moet zijn zoals jij het wilt en ziet. Daar kun je uitstekend gepoetste huizen en prima documenten van krijgen. De kans is echter groot, dat je opbrengst op de lange termijn daalt. Je ziet medewerkers als instrumenten. Je laat de waarde van interactie liggen. Juist die waarde brengt je op de lange termijn verder.

Je laatste contactmomenten

Je kunt gemakkelijk voor jezelf nagaan, hoe het bij jou er voor staat. Kijk eens naar de laatste drie contactmomenten die je had. Was je gericht op de inhoud of op de ander als persoon? Je kunt ook vooruit kijken: neem je voor om bij de eerstvolgende contactmomenten ruimte te geven aan wat zich aandient in de ontmoeting met de persoon met wie je bent. Door nu al een evaluatiemoment in te bouwen om daarop terug te kijken, kun je wellicht nog je leereffect versterken.

Het is een prachtige dag…

Een mooie variant: heb je aandacht voor de feiten of voor de betekenis:

Tweets

  • Geef aandacht aan wat zich in interactie aandient TWEET
  • Zie je alleen inhoudelijke resultaten of ook je medewerkers? TWEET
  • Wanneer je puur focust op jouw waarheid van de inhoud, laat je veel liggen TWEET

Meer lezen

—————————————————————————————————————————-

Een e-mail met een nieuw blog verschijnt om de twee weken. Meld je hier aan om deze rechtstreeks te ontvangen.

Bericht uit de onderstroom, nr. 9; lees hier meer berichten

Foto opening: copyright Marcel Ohlenforst

Feedback en feedforward; stuur een e-mail naar: leiderschapsdomeinen@gmail.com

Direct aan de slag met praktische QUICKSCANS
Werken aan je organisatie, je interactie en jezelf doe je met handige quickscans. Stap voor stap werk je zo zelf snel aan je eigen ambities.
Meld je aan en ontvang direct je eerste scans!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *