Leiderschapsdomeinen I Opleidingen in verbindend leiderschap

Logo leiderschapsdomeinen doorzichtig
Zoek

Een persoonlijke missie die er toe doet

Facebook
Twitter
LinkedIn
(Leestijd 6 minuten)

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why. (Mark Twain)

‘Zo’n persoonlijke missie klinkt best interessant, maar wat heb je er eigenlijk aan?’ Deze vraag ligt ineens op tafel. Een oud-collega geeft me feedback tijdens een reünie. Hij zet me met twee benen terug op de grond. Een ander kan heel anders denken over iets, wat ik zelf vanzelfsprekend vind…

Deelnemers met een missie

Gelukkig kan ik bij mijn antwoord vertellen over een recente ervaring. Vanuit de Studiekring Verbindend Leiderschap organiseren we een leergang ‘Het Nieuwe Besturen’, waaraan vooral wethouders deelnemen. Tijdens de eerste bijeenkomst ben ik als gast aanwezig. Hoogleraar Mariëlle Heiltjes laat ieder zijn persoonlijke missie delen. Al gauw blijkt welke verschillen er zijn. ‘De gemeente moet haar werk veel doelmatiger doen. Ik wil de processen verbeteren’, stelt één van de wethouders. ‘Ik wil dat de stem van mensen, die zich niet gemakkelijk kunnen laten horen voelbaar aan tafel is’, zegt een ander. Een derde vervolgt met: ‘Ik wil mensen bij elkaar brengen en van daaruit de economie van onze stad impulsen geven’.

Voelbaar in overtuigingen en gedrag

De wethouders vertellen over hun ambities en uitdagingen, over wat hen bezig houdt. Ik hoef niet eens echt goed te luisteren om te horen hoe in ieders overtuigingen en gedrag de eigen missie doorklinkt. De wethouder die doelmatigheid voorop stelt is afkomstig uit het bedrijfsleven. Hij heeft een drive om de gemeente praktischer en slagvaardiger te laten functioneren. Het gaat hem niet om vergezichten, maar om wat hier en nu eenvoudiger, sneller en beter kan. Ook de missie van de wethouder van Economische Zaken is voelbaar. ‘Ik weet op dit moment echt nog niet wat ik precies geregeld wil hebben in deze raadsperiode. Wat ik wel weet is, dat er zoveel goede mensen in de stad zijn die daar een bijdrage aan kunnen leveren. Wanneer ik die bijeenbreng en met hen focus weet aan te brengen, dan maken we echt verschil’

Jouw persoonlijke stuurt je gedachten en handelen

Deze voorbeelden maken veel duidelijk. Je persoonlijke missie doet er toe: het stuurt je gedachten en handelen. Je brengt focus aan. Het geeft houvast op momenten, dat je keuzes moet maken of op het moment dat er twijfel is over wat je aan het doen bent. Met een dergelijke missie sta je bijvoorbeeld als wethouder Economie stevig in je schoenen. Ook als het verwijt van een journalist komt, dat je niet weet wat je na vier jaar bereikt wilt hebben. Dan kun je stellig antwoorden. Dat je dat op dit moment niet eens wílt weten, omdat je al die mensen in de stad met fantastische ideeën en voornemens dan niet serieus zou nemen…

Niet vanzelfsprekend

En toch, een persoonlijke missie is geen vanzelfsprekendheid. Integendeel uit onderzoek (Craig en Snook) blijkt dat slechts 20% van alle leidinggevenden een persoonlijke missie heeft. Een nog kleiner aantal blijkt deze missie in een concreet statement te kunnen verwoorden.

Je impact vergroten

Daarbij komt, dat je er met een statement alléén nog niet bent. Craig en Snook maken duidelijk, dat je de impact van je missie enorm kunt vergroten, wanneer je doelen stelt. Daarmee vergroot je de focus van je acties substantieel en neemt de kans dat je leeft volgens je missie, nadrukkelijk toe.

Mijn missie

Uit eigen ervaring weet ik, dat dat nog niet zo eenvoudig is. ‘De onderstroom naar de oppervlakte brengen’, zo heb ik mijn missie genoemd. Meer ruimte voor mensen dan voor systemen. Meer dialoog in plaats van debat. Meer cocreatie in plaats van concurrentie. Aan die beweging wil ik graag een bijdrage leveren. Hoe simpel het nu lijkt, het heeft echt de nodige tijd geduurd, voordat deze missie voor mij helder en duidelijk was.

Wat te doen

Toen het zover was, dacht ik dat ik klaar was. Tot het moment dat in een intervisiegesprek Alice tegen me zei: ‘Wat ga je nu doen?’. Het is toen dat ik bijvoorbeeld de keuze gemaakt heb om nieuwe blogs via e-mail toe te sturen aan mede-onderstromers. Aan mensen, die ieder op hun eigen manier zelf de onderstroom naar de oppervlakte proberen te brengen. Met de blogs gekoppeld aan de e-mails wil ik bemoedigen. Reacties die ik krijg zijn vervolgens weer een inspiratiebron voor mezelf. Door verhalen te delen ontstaat als het ware een vermenigvuldiging. Zo ontspringen vanuit vele bronnen nieuwe stroompjes die stap voor stap de hoofdstroom veranderen. Althans, dat is wat ik hoop te bereiken.

Radicale aanpak

Met deze concretisering voldoe ik nog maar beperkt aan de radicale aanpak, die Craig en Snook voorstellen. Zij zijn klip en klaar:

  • Bepaal op basis van je missie je doelen over 3-5 jaar.
  • Redeneer vervolgens terug. Maak duidelijk wat je na 2 jaar bereikt moet hebben.
  • Geef aan wat je dus gaat doen in de komende 3 maanden.
  • Benoem wie je sleutelfiguren zijn.

De belangrijkste taak van een leider

Hoe simpel dit ook lijkt, Craig en Snook signaleren een collectieve tekortkoming. Van alle mensen die wél een persoonlijke missie hebben, blijkt bijna niemand een helder plan te hebben hoe die missie om te zetten in actie. Ze voegen aan deze analyse een onverbiddelijk commentaar toe: ‘Daarmee beperken leiders hun ambities en slagen er niet om hun meest ambitieuze en professionele en persoonlijke doelen te bereiken.’

Ze laten geen misverstand bestaan over de vraag, wat de belangrijkste taak is, die je als leider hebt te ondernemen. Dat is het bepalen van je missie en het vinden van de moed om in overeenstemming hiermee te leven. Want, zo zeggen ze, wanneer je een helder beeld hebt van wie je bent, volgt de rest vanzelf…

Zelf aan de slag

Heb je je missie voor ogen, dan ben je er dus niet. Aan de hand van het schema kun je echter eenvoudig aan de slag om de impact van je missie progressief te laten toenemen. Maak helder en concreet waar je voor wilt gaan en hoe je dat gaat doen. Begin met een termijn van 4 jaar voor ogen en redeneer dan terug. Het brengt je uiteindelijk tot wat je de komende 30 dagen gaat ondernemen. Mijn advies is om er geen ivoren-toren-actie van te maken. Deel het met mensen die voor jou een sleutel vormen om je doelen te bereiken en maak je plannen stap voor stap verfijnder op basis van de gesprekken die je voert. En ik beloof je, je ontdekt heel snel welk een impact jouw persoonlijke missie heeft.

Wat je verder kunt doen 

  • Ken je collega’s voor wie dit artikel heel bruikbaar zou kunnen zijn? Stuur hen dan de link van dit artikel door. 
  • Heb je feedback of suggesties voor mij of voor medelezers, gebruik dan het commentaarveld onder het artikel om je reactie te geven.   

Samen maken we van verbindend leiden de hoofdstroom! 

Meer lezen

Stoplichttweets

Doen:                  Vergroot je impact door doelen te koppelen aan je missie

Attentie:              Wel een persoonlijk missie, geen concrete doelen? Dan laat je veel liggen…

Niet doen:          Geen tijd nemen voor je persoonlijke missie   

Met medewerking van Silvia Heijnen (redactie), Nathalie van Hooijdonk (video) en Marcel Ohlenforst (copyright foto’s)

 

 

 

 

 

 

Ontvang gratis tips om vanuit verbinding te leiden

Voel je elke week geïnspireerd in je leidinggeven met een praktische donderdagmorgen succestip!

Meer dan 1500 leiders en professionals gingen je voor!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Hoe verbindend ben jij als leider?

Ontdek in 12 vragen hoe verbindend jij bent als leider.