Les in strategie uit Bangkok

Transformatie, copyright Marcel Ohlenforst

Strategie en tactiek, je kunt niet zonder één van de twee. Maar wat is nu het verschil? Tijdens een internationale studentenwedstrijd in Maastricht zie ik een prachtig voorbeeld.

Collega’s als partners

Vanuit Radar hebben we een casus ingebracht.  Zestien teams uit alle windstreken van de wereld buigen zich over ons vraagstuk. Het sociale domein in Nederland gaat op de schop. Als Radar zien we het als een mogelijkheid om af te komen van het huidig starre indicatieregiem. We willen veel meer uit kunnen gaan van de daadwerkelijke ondersteuningsbehoefte van cliënten. Maar hoe doe je dat met afnemende middelen. We willen gemeenten en collega’s als partners zien. Maar, word je niet weggevaagd, wanneer anderen hard de concurrentie inzetten en gemeenten dat belonen?

Een tactische benadering

Het is een casus waar de studenten zich in vastbijten. Het Australische team zet marketing en fondswerving centraal. ‘Maak net als succesvolle fondswervers je sponsoring klein en tastbaar, zodat je als gever het gevoel krijgt ook iets terug te ontvangen. Put inspiratie uit de succesvolle slagzin ‘geef 1 kind in de derde wereld 1 jaar te eten’. Dan krijg je: ‘adopteer een gezin en geef hen een coach’.’ Ze brengen hun voordracht gedreven en overtuigend. Maar ik realiseer me dat hun advies ertoe leidt, dat we hetzelfde blijven doen. Het is een oplossing voor de afnemende middelen, maar biedt geen wenkend perspectief voor een andere invulling van ons werk. Het is een typisch voorbeeld van een tactische benadering.

De kracht van de ander

Hoe anders pakt het team uit Bangkok het aan. Ze benadrukken dat er sprake is van een paradigmashift. Niet uitgaan van indicatieregels maar van de ondersteuningsbehoefte, vraagt in alle dimensies van ons werk om een heroriëntatie. De basis van die heroriëntatie is, dat je in al je doen en laten steeds op zoek bent naar het versterken van de kracht van de ander. Of je nu bij het netwerk van de cliënt bent, bij je collega’s of bij je partners… Steeds is de opdracht om de kracht van de ander te versterken. Wanneer je je dat gedachtengoed eigen maakt, bouw je zelf aan een wereld, waarin de bedoelde paradigmashift vanzelfsprekend is. Zo vertellen ze enthousiast.

Een strategische voorzet

Daarmee geven ze een krachtige strategische voorzet. Het gaat hier niet meer over hoe we geld krijgen om ons werk te doen, maar over de vraag wat we in de kern zouden moeten willen. Waar tactiek vooral gaat over het hoe, zet strategie de combinatie van het wat en het waarom centraal. Tactische overwegingen leiden veelal tot verbetering. Wat je al deed, ga je doelmatiger doen. Heeft iets strategische consequenties, dan gaat het om vernieuwing. Je wijzigt je koers.

Wat er aan de hand is

Dit onderscheid kan helpen om je te realiseren, wat er eigenlijk aan de hand is en om snel in te zien, wat onderbelicht blijft. Kijk bijvoorbeeld eens naar de eerstvolgende vergadering. Stel je simpel weg bij elk onderwerp de vraag: is dit tactiek of strategie? Gaat het om verbetering of vernieuwing? Staat het hoe centraal of de combinatie van wat en en waarom? Het geeft je direct inzicht in waar de aandacht op gericht is en wat je daardoor mogelijk laat liggen.

Een nieuw pad maken

Het verschil tussen verbetering en vernieuwing: volg je het bestaande pad of ga je op zoek naar een nieuw:

Focus van je organisatie

In de quickscan ‘Analyse focus van je organisatie’ heb ik uitgewerkt hoe je de focus van je eigen organisatie kunt analyseren. Het is een 5-stappenplan, dat je direct een helder beeld geeft. Je kunt je onderstaand aanmelden om deze quickscan te downloaden.

Download hier de quickscan

Meer lezen

 

Foto opening: copyright Marcel Ohlenforst

Feedback en feedforward; stuur een e-mail naar: leiderschapsdomeinen@gmail.com

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.