Tikkie-Takkie

Samen met hoofd Ada bezoek ik het teamoverleg van activiteitencentrum Bemelergrubbe, waar we senioren ondersteunen in hun dagbesteding. Omdat Jan op vakantie is, zijn ze vandaag met z’n  zessen: Romy, Elly, Anneke, Monique, Thera en José. Bij de resultaten over de eerste vier maanden van dit jaar laten ze prachtige cijfers zien. Een gemiddelde tevredenheid van cliënten, wettelijke vertegenwoordigers, medewerkers en vrijwilligers van ruim een 8, een ziekteverzuim van 0,21% onder de medewerkers en verder zijn alle actieplannen goedgekeurd en alle meldingen van incidenten en klachten afgehandeld. De gezonde exploitatie verloopt volgens plan. Op papier is het een dreamteam. “”Waarover praten zij?”, zo vraag ik me af.

In een sneltreinvaart komen enkele organisatorische kwesties aan de orde. Het toneel op locatie bleek een geweldig succes, de voorbereiding voor het bowlen ligt op koers en er is goed nieuws over de jeu de boulesbaan; die gaat er nu echt komen.Dan is er plots een tempowisseling, ineens is er tijd…, alle tijd. Drie cliënten staan vandaag op de agenda. Van elke van deze cliënten meldt de persoonlijk begeleider de vaste begeleidingsafspraken. Met elkaar bespreken ze de actualiteit en geven elkaar tips: “Wanneer hij moppert, kun je hem het beste direct aanspreken. Na het eten gaat hij graag op het bankje zitten, dan heeft hij even een rustmoment. Hij vindt het geweldig wanneer je dan even naast hem gaat zitten.” En: “Let op! Hij zegt niet altijd rechtstreeks wat hij bedoelt, je moet echt doorvragen.”

Misschien is dit wel zo’n typisch kenmerk van een dreamteam; dat je met gemak tempowisselingen kunt toepassen. Ik moet aan voetbalkampioen Spanje denken. In het tikkie-takkie voetbal gaat de bal eindeloos rond. Maar plots is er de versnelling en ligt de bal in het doel van de tegenpartij. Het dreamteam van de Bemelergrubbe past dit op geheel eigen wijze toe. Organisatorische kwesties worden snel en efficiënt afgehandeld, om daarna alle tijd te hebben voor de belangrijkste personen in hun voorziening: de cliënten.

Van debat naar dialoog

In de quickscan ‘Van dialoog naar debat’ heb ik uitgewerkt hoe je met succes in dialoog komt en debat vermijdt. Het is een 4-stappenplan, waarmee je met simpele acties echt verschil maakt. Je kunt je onderstaand aanmelden om de quickscan te downloaden.

Promo quickscan Van debat naar dialoog

Download hier de quickscan

Wat je verder kunt doen

Ken je collega’s voor wie dit artikel heel bruikbaar zou kunnen zijn? Stuur hen dan een link van dit artikel door. Heb je feedback of suggesties voor mij of voor medelezers, gebruik dan het commentaarveld onder het artikel om je commentaar te geven. Samen maken we van verbindend leiden de bovenstroom!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.