Leiderschapsdomeinen I Vanuit verbinding leiden I Leren in je praktijk van alledag

Tips voor nu 18: Kom niet te snel zelf met oplossingen (en zie een vraag als een kans om te leren)

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
(Leestijd < 1 minuut)

Ik heb het in tal van situaties getest. Van intervisies in groepen van vijf personen tot bijeenkomsten met meer dan tweehonderd deelnemers.

De uitkomst is steeds hetzelfde.

Valkuil

Van de valkuilen, die je verhinderen dat je tot verbinding komt, is er altijd één valkuil die er met kop een schouders bovenuit springt:

Zelf met oplossingen komen.

Direct antwoord geven

Een medewerker komt met een vraag en je geeft direct een antwoord. Dat is zo’n beetje de oervorm.

Maar:

  • Had je de vraag wel goed begrepen?
  • Was dit wel de vraag die de medewerker had?
  • Wat heeft de medewerker nu geleerd voor een volgende keer?
  • Wat heb jij geleerd?
  • Wat zal de medewerker doen als hij de volgende keer een vraag heeft?

Wat je zelf kunt doen

‘Geef een man een vis en hij heeft eten voor één dag. Leer een man vissen en hij heeft eten voor heel zijn leven’, zo weten ze in China al jaren.

Gebruik dus een vraag als een kans om van te leren

Als je een vraag krijgt, kom je dus niet snel zelf met een oplossing maar vraag je door en help je de medewerker om zelf met een oplossing te komen.

Wil je deze fantastische als-dan-actie oefenen, doe het dan bijvoorbeeld de komende week gedurende twee volle dagen.

Lees ook:

Herken je deze drie misstappen bij verbindend leiden?

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.