Groeien in interactie

In verbinding blijven met de ander en met jezelf

foto copyright Bert Vrolijk

Zo gauw je oordeelt, stop je met luisteren Het lijkt soms een groot dilemma. Je wilt aansluiting houden bij de ander en tegelijkertijd, dat wat je zelf vindt op tafel kunnen leggen. Kan dat eigenlijk wel samen? Wanneer je in de huid kruipt van de ander, is er dan nog wel ruimte om jezelf in […]

Hoe je stopt met ‘ja, maar’

Copyright Marcel Ohlenforst

Ja, maar wat als alles lukt (Berthold Gunster) De ‘ja…,maar…’ positie lijkt altijd op de loer te liggen. Vooral wanneer je een reactie geeft op voorstellen of plannen van anderen. Klaarblijkelijk is het voor ons een aanlokkelijke insteek. Door met ja in te stemmen bouwen we sympathie op in de richting van de ander. De […]

Wat zie je: mensen of producten?

Kracht van mensen, copyright Marcel Ohlenforst

Ten minste 35 gemeenten veilen de thuiszorg via een internetveiling. Zij zetten de zorg te koop op een soort marktplaats, waar zorgorganisaties op kunnen bieden. De gemeenten willen zo de kosten drukken. Ik zie het als een voorbeeld van hoe je zelf als leidinggevende in je werk kunt staan. Zie je mensen of producten? Maar, […]

Hoe reageer je in momenten van de waarheid

Uit de verdediging Copyright Marcel Ohlenforst

Hoe ga je om met kritiek? Ben je een kei om die direct te weerleggen of sta je er voor open? De manier waarop je reageert, doet er toe. Als leidinggevende ben je een voorbeeld. Hoe jij met medewerkers omgaat, is vaak bepalend voor de vraag hoe medewerkers met elkaar en met klanten omgaan. Onverwachte […]

Een dialoog is niet altijd eenvoudig

Dialoog

We zeggen het zo vaak. We gaan in dialoog met elkaar. Maar, lukt dat ook? Ik weet inmiddels, dat ik daar niet zo zeker van kan zijn. Dan merk ik, dat ik toch vooral mijn eigen opvatting aan het inbrengen ben zonder die van de ander echt te verkennen. In mijn hoofd De twee dagen, […]

Voorbeeld start gesprek presentieleiderschap

Hoe komt een domein van leiderschap tot uitdrukking in gesprekken die je voert? Dat is de kernvraag, die ik beantwoord met een viertal video’s. Je ziet me als leider in vier verschillende domeinen met medewerking van mijn collega’s bij Radar, Silvia Fey (hier in de rol van hoofd HRM) en Diana Zanuttini (camera en montage). […]

Voorbeeld start gesprek verbindend leiderschap

Hoe komt een domein van leiderschap tot uitdrukking in gesprekken die je voert? Dat is de kernvraag, die ik beantwoord met een viertal video’s. Je ziet me als leider in vier verschillende domeinen met medewerking van mijn collega’s bij Radar, Silvia Fey (hier in de rol van hoofd HRM) en Diana Zanuttini (camera en montage). […]

Voorbeeld start gesprek strijdend leiderschap

Hoe komt een domein van leiderschap tot uitdrukking in gesprekken die je voert? Dat is de kernvraag, die ik beantwoord met een viertal video’s. Je ziet me als leider in vier verschillende domeinen met medewerking van mijn collega’s bij Radar, Silvia Fey (hier in de rol van hoofd HRM) en Diana Zanuttini (camera en montage). […]

Voorbeeld start gesprek autoritair leiderschap

Hoe komt een domein van leiderschap tot uitdrukking in gesprekken die je voert? Dat is de kernvraag, die ik beantwoord met een viertal video’s. Je ziet me als leider in vier verschillende domeinen met medewerking van mijn collega’s bij Radar, Silvia Fey (hier in de rol van hoofd HRM) en Diana Zanuttini (camera en montage). […]

Presentie in een sollicitatiegesprek

We zijn op zoek naar een nieuwe divisiemanager. We verwachten dat deze zich ook in het presentieleiderschapsdomein kan begeven. Maar hoe krijg je in een sollicitatiegesprek daar een beeld van? Ik deel mijn ervaringen… We vragen naar motieven en opvattingen. We laten de kandidaat voorbeelden uit zijn eigen loopbaan toelichten. Wat was de situatie, wat […]

Mini-experiment

Bij mijn bezoek aan twee teams heb ik een mini-experiment uitgevoerd. Vorige week was ik bij een van de teams in Maastricht/Heuvelland die cliënten ondersteunen in hun thuissituatie. Vandaag was ik bij ons kinderdagcentrum Knoevelhofke in Landgraaf. Over een aantal aspecten hoef ik echt niet te twijfelen: betrokken en gedreven medewerkers voeren het woord en […]