Hoe visualiseren je ontspannen en zeker maakt – 3 voorbeelden

Visualiseren kan een boost geven aan een bijzondere opdracht waar je voor staat. Een belangrijke presentatie, een lastig gesprek, een lange dag? Stel je in je gedachten voor hoe die presentatie, dat gesprek of deze dag zal gaan. Door dat te doen, bereid je je uitstekend voor en het kost je ook nog eens heel weinig tijd. Ik pas het zelf regelmatig toe. Ook de mensen die ik coach hebben er enorm baat bij. Het is ook nog eens heel eenvoudig. Je moet alleen even de moeite nemen.

Visualiseren afkijken bij een hoogspringer

Als je visualiseert ga je ervanuit dat het lukt. Je stelt je voor hoe je met succes die ogenschijnlijk moeilijke opdracht tot een resultaat brengt.

Zie je zelf als een hoogspringer. De lat ligt op een uitdagende hoogte. Je staat klaar om te springen. Je doet je ogen dicht en stelt je voor hoe je over de lat glijdt. Je ziet jezelf de aanloop maken, je zet af, je duikt over de lat en je landt. Je kijkt om en ziet dat de lat is blijven liggen. Je juicht. Je merkt het al.

Drie voorbeelden

Laten we eens wat preciezer kijken. We nemen drie voorbeelden. In het eerste voorbeeld ga je een presentatie houden. In het tweede bereid je je voor op een lastig gesprek. Bij het derde breng je jezelf in positie voor een lange dag. Hier komen ze.

1e Voorbeeld: Presentatie houden

Je gaat een presentatie houden en je voelt je onzeker. Je hebt de inhoud wel goed voorbereid, maar je weet maar nooit of die zal aanslaan. Je maakt je ook zorgen over de vragen die je krijgt. Kun je die wel beantwoorden? Zo vraag je je af.

Nu kun je jezelf enorm helpen door te visualiseren. Je kunt al beginnen bij het moment dat je bij de locatie uit de auto stapt, je spullen pakt en naar binnen gaat. Je maakt met je ogen dicht je eigen film van wat er gaat gebeuren. Van wat je gaat doen. Je ziet je enthousiast staan. Je ziet je stralen. Je houdt ook rekening met verrassingen. Daar ga je sympathiek mee om. De vragen beantwoord je met een glimlach. Zijn ze moeilijk dan ga je het gesprek aan en stel je vragen terug. Als je het niet weet, dan zeg je het gewoon en focust op jouw boodschap.

De film die je zo in je hoofd maakt, is veel gedetailleerder dan ik het hier beschrijf. Het gaat ook veel sneller. Dat is aan deze techniek ook zo fijn. In tien minuten kun je deze vaak al doen.

2e Voorbeeld: Lastig gesprek

Je hebt een slecht nieuws gesprek. Poeh, dat voelt best zwaar. Hoe zal de ander reageren? Wat als hij kwaad wordt en me van alles gaat verwijten? Hoe voorkom ik dat ik me ga verdedigen? Dit soort vragen spelen door je hoofd.

Ook hier kan visualiseren je geweldig helpen. Doe je ogen dicht en stel je voor hoe je het lokaal ingaat, hoe je begroeting, hoe je lichaamshouding en de uitdrukking op je gezicht is. Je introduceert en vertelt je boodschap. Je geeft ruimte voor de ander om te reageren. Je laat een stilte vallen…

3e Voorbeeld: Lange dag

Je begint vandaag vroeg en gaat door tot ’s avonds laat. Maar juist vanavond heb je nog een belangrijke bespreking. Je weet van jezelf, dat je tegen die tijd best moe zult zijn. Dan is de kans groot dat je gemakkelijk getriggerd raakt. Dat je je irriteert en snel impulsief kan reageren.

Door te visualiseren bereid je je voor op de avond. Je stelt je voor hoe je je op dat moment voelt. Hoe je je buikademhaling verdiept, hoe je met de voeten op de grond zorgt voor aarding en zo voor jezelf rust creëert. Je glimlacht en staat open voor de deelnemers aan het gesprek…

Zo bouw je je eigen film, die je houvast geeft voor de avond.

Ja, maar…

Door te visualiseren zorg je er namelijk voor dat je veel meer ontspannen en zeker bent.

Maar, zorgt dit juist niet dat je daardoor minder present bent? Dat je denkt dat alles precies moet gaan, zoals jij voorbereid hebt? Dat je niet in staat bent om met onverwachte situaties om te gaan?

Ik kan me voorstellen dat zo’n vragen bij je opkomen. Toch is dat niet het geval. Door te visualiseren zorg je er namelijk voor dat je veel meer ontspannen en zeker bent. Juist daardoor ben je nog beter in staat om met onverwachte situaties om te gaan.

Enfin, probeer het zelf maar, zou ik zeggen. Je kunt morgen al beginnen. Misschien vandaag al?

Zo mis je niets

Geen tips missen? Al meer dan 1.000 mensen hebben zich aangemeld voor mijn praktische tips.  Als je je ook aanmeldt, ontvang je (vrijwel) elke donderdagmorgen een praktische tip in een verbluffend korte e-mail.

Ja, ik meld me aan voor de tips!

Lees ook

Zo kun je als leider meer jezelf zijn – 4 bijzondere stappen
Hoe je triggers omvormt en voorkomt dat je impulsief reageert
Verbindend communiceren – in vier stappen afdalen in de U

Foto: Josh Calabrese

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.